Nu kör vi



Äntligen känns det som att vi kommit igång på riktigt. Alla spelkorten är klara (tackvare Lisa) och jag har nu skickat vidare allting till en möjlig leverantör. Försiktigt har jag även börjat fantisera och testa mig fram för hur en framtida hemsida kan tänkas se ut. Ovan ser ni resultatet av en enligt mig inte så dålig början.


Måndagen den 25 oktober

I skrivande stund sitter vi alla och skriver på affärsplanen. Vi har en delad uppfattning samt åsikt om framtiden på marknaden både gällande kortsiktiga och långsiktiga mål. Idag har vi än sålänge inte dödat varandra :)

Vi har idag skickat exempel på hur vi vill att leken skall se ut till en tänkbar leverantör. De verkar ha en positiv syn på vår idé och som det ser ut nu ställer de mer än gärna upp. Nu får vi helt enkelt hålla tummarna :)


Anteckningar lektion 25/10

Gerillamarknadsföring.
Gerillamarknadsföring är marknadsföring som är lite udda. Udda och kreativa sätt att få folk att uppmärksamma företaget.
Reklam på oförväntade platser som exempelvis övergångsställen, visitkort som läggs på tunnelbanan eller på bussar, rabattkuponger på ytterdörrarna i närheten, klisterlappar på enkronor.
Affärsplan
Affärsplanen ska vara klar 8/11, måndag vecka 45.
Det är väldigt viktigt att lämna in detta i tid då det är ett betygsmål. Affärsplanen ska vara klar absolut senast på onsagen vecka 45.
Det är vanligt att många bidrag som sorteras bort av UF, därför är det mycket viktigt att få med varenda betygskriterie för affärspplanen om man vill vara med i tävlingen. De två bästa bidragen i klassen skickas in till UF. Det finns exempel på porten av hur affärsplaner ska se ut.
Mässan kostar 600kronor iår. Vill vi vara med? Är det ett bra tillfälle för oss att sälja våra produkter? Kommer vi vinna på att vara med på mässan? Anmäl i tid, håll koll på när det är (några veckor efter lovet).
VAR SOM HUNGRIGA SMARTA PELIKANER I DEN HÄR KURSEN.

Update 18/10

Vi sitter och diskuterar affärsplan, rådgivare, bokföring och produkt, mm.

Vi har gjort marknadsundersökningar för våra tre förslag på produkter. Förra månadagen sammanställdes resultatet av dem. Resultatet för vår affärsidé "Förleken" lev en positiv överraskning. 101 av de 128 tillfrågade var intresserade, vilket ger en procent på 79. Resterande två affärsidéer gav även dem ett bra resultat men inte alls i samma grad. Eftersom att vi från början varit inställda på att satsa på "Förleken" blev detta ännu mer motiverande och valet blev självklart. Under vårt UF-år kommer vi driva ett företag med verksamheten att tillverka och sälja kortlekar ämnade för det populära ungdomsspelet "Ölspelet".

Idag har vi fått i uppgift att påbörja affärsplanen. Deadline är vecka 45, dvs om tre veckor. Framöver måste vi alltså fokusera på samtliga delar av affärsplanen.

/Aline och Lisa

18/10 Besök från skattemyndigheten.

Anders vill inte att vi ska bli skattebrottslingar så idag är två personer från skattemyndigheten här och berättar för oss om skatter.
Alla företag måste ha kontakt med skatteverket.
UF-företag anses vara hobbyverksamheter då de inte upfyller alla krav för näringverksamheter; varaktighet, självständighet och vinstsyfte. UF-företag uppfyller kraven varaktighet och självständighet men ej vinstsyfte eftersom att vi driver UF-företag för att lära oss och inte för att vinna på det(förutom att vinna lärdom, hehe).

  • Varje hobbyverksamhet redovisas för sig, även fast att man som egen person kan ha flera hobbyverksamheter.
  • Håll reda på inkomster och utgifer.
  • Förslitningsavdrag. (vid köp av väldigt dyra saker.)
Om man tjänar mer än 17 935:- måste man deklarera. För hobbyverksamheter gäller kalenderår och inte ett vanligt år, dvs deklarationen görs i maj 2011. Bilagan för hobbeverksamheter heter blankett T2.
Riskkapitalsedlar säljs för att företaget ska få startkapital. Dessa pengar räknas inte som inkomst i företaget utan bokförs som en skuld. Vi ska alltså inte skatta för dessa pengar. Ska ej räknas i resultaträkningen.
Priser man får på UF-mässor ses som stipendium och är skattefria. Antingen tas det upp som skattefritt eller så bokför vi inte detta alls.
Utgifter som skolan betalar får inte tas med. Material, varor, mässutgifter, telefonsamtal(tex samtal med leverantörer), verktyg och resor(biljettpris, egen bil med 18,50kr per mil) är exempel på utgifter.
Försäljning minus utgifter är lika med vinst. Vinsten är det man betalar skatt på. Går företaget med förlust behöver man inte redovisa det inför skatteverket eller betala skatt.
Man får inte ta avdrag för "personalfester" i hobbyverksamheter eftersom att medlemmarna inte räknas som anställda i företaget. Man får heller inte avdrag om man skänker bort pengarna till välgörenhet. Däremot får man skänka bort son vinst om man vill(skattade pengar).
  • Anteckningsskyldighet (anteckna inkomster/utgifter+kvitton)
  • Arkivering (spara kvitton i 7 år)
  • Vid överskott måste man deklarera om man kommer över 17 935:-
  • Kvittning av underskott max 5 år. (Om man får ett underskott på 2000:- ett år och vinst på 3000:- nästa år behöver man bara skatta på 1000:-, obs visa kvitton)
  • Inkomstskatt och egenavgifter(nästan som arbetsgivaravgifter)
  • Skatt= 7.5% upp till 55 000:-
Om man tjänar över 17 999:- måste man skatta på alla pengar man tjänar(över 17 935:- måste man deklararera inte skatta). Det betyder att det inte lönar sig att tjäna ca ex 18 000:- eftersom att man måste skatta bort mycket. Tjänar du 20 000:- lönar det sig dock då skatten inte blir blir så mycket att det inte täcker 18 000:-. 
Egenavgifter varierar inte procent beroende på hur mycket man tjänar, dvs den är fast, 14,88%. Schablonavdrag på blankett T2 är 13%.

Varje medlem i UF-företaget deklarerar sin egen del av företagets överskott. Det betyder att varje medlem ansvarar själv för att man deklarerar.

Alla betalar moms. Moms är en skatt på allt som köps/säljs. Alla förutom UF-företag måste lägga på moms på sin föräsäljning, men om försäljningen för ett UF-företag blir över 30 000:- måste moms läggas på(momsen läggs på från första kronan).

www.skatteverket.se/ung
Frågor om skatter och deklaration: maila eller ring Anderas Åberg, Chatarina Svedhult mf.

UF KICKOFF 2010

Idag, tisdagen den 12 oktober hade UF sin kickoff på Stockholmsmässan. Jag (Michelle), Amanda och Lisa åkte ditt i hopp om att få inspiration samt nya idéer, vi blev inte besvikna! Stämningen på mässan var riktigt häftig och på bussresan hem kunde vi inte sluta brainstorma alla förslag på hur och vad vi kan göra för att lyckas bättre som företag. Jag har aldrig tidigare varit så taggad. Den ständiga påminelsen om att aldrig ge upp är inpräntad i mitt huvud, och jag vet med säkerhet att vårt företag kommer gå långt. Vi tänker inte ge upp :)



http://www.ungforetagsamhet.se/uf-stockholms-kickoff-2010 


Alla tar ansvar och ingen ger upp

Jag (Michelle), Aline, Lisa, Amanda och Madeleine bestämde oss i förra veckan för att vara en grupp. Diskussionerna i måndags fick mig att känna mig väldigt säker på oss som grupp, det känns som att vi alla har mycket att ge och min åsikt är att alla har något unikt att tillföra. Som det ser ut nu så visar alla hög motivation och det märks att vi alla är villiga att lägga både energi och tid på företaget för att nå så långt som möjligt.

Förhoppningsviss kommer vi alla att fortsätta vara vänner i slutet av detta år :)


Början av allt

Har hamnat i en riktig toppengrupp med Michelle, Aline, Lisa och Amanda. Känns som att det kommer att bli ett riktigt givade UF-år, med mycket nya kunskaper.

Vi har spånat på en del affärsidéer. En var att köpa in ringar som vi sedan skulle designa och göra snygga, men den idé vi tyckte mest om och fastnade för var att göra Ölspelet.

Ölspelet är ett spel där man tar upp ett kort där det står något som till exempel att man ska dricka två klunkar eller hitta på en ny regel. Den är bra att ha på fest då många har olika regler och många har svårt att minnas vilket kort i den vanliga kortleken som visar vad man ska göra.

Vi kom dessutom på en idé på hur vi kan marknadsföra oss, nämnligen genom att sälja örhängen gjorda av ölkapsyler. Dessa kommer att vara annorlunda och kul när man ska på fest eller festival eller bara ha vardagligt.

Det är inte säkert än att Ölspelet kommer vara det vi jobbar med under året. Först ska det göras en marknadsundersökning för att se om det finns efterfrågan på produkten. Sen måste vi kolla hur det ska gå att göra denna kortlek. Jag håller tummarna på att allt kommer att gå som på smör, att marknadsundersökningen kommer att visa att efterfrågan finns och att det kommer att gå enkelt och smidigt att göra Ölspelet.


RSS 2.0